*-*

Daisypath Anniversary tickers

Isnin, 7 Februari 2011

Chef Halia Kentang

Nama je Halia kentang, tapi takde pun pasal masak-masak kt belog ni..maka kali ini mahu cite pasal masak-masak..
Tadaaaa, hari ini aku nk tunjukkan cara-cara mengoreng/memasak/mengaring/membuat BURGER buat anak-anak + cucu cicit ku sekalian sekaligus tuk panduan mereka men masak2x di kala masa lapang nty..
korang janganlah cakap" yek eleh, wat burger je kot, sbok nak tayang2x kt Belog" atau cakap camni "isy, xpandai masak ke minah halia kentang"..Jangan cakap pape ok..(bajet ada org bca blog ni je kn2)
Seperti sedia maklumat umum, aku ni tahu masak westren je tp Burger jelah yg aku pandai buat, yg len ngah mempelajarinya lg..cewaahh..eh, masak speggeti letak bawang kecik ke bawang beso yer??demm, aku da lupa wat speggeti cara manual..speggeti segera je aku reti buat iaitu beli kt kedai..


Resepi Burger ala Halia Kentang:
memula, sediakan bahan-bahan seperti timun, tomato, kobis, daging beger Hasan Ramly..
pastu sayur-sayuran itu mestilah dicuci sehinggan suci dan dipotong-potong dengan seeloknya..

eh, lupa pulak, ni kira bahan utama nak wat beger la iaitu Roti....Roti Burger mesti ada yer klu x, xsempurna burger anda itu..


sedang anda memasak daging burger itu, boleh lah lakukan keja-keja ni sekaligus iaitu letakkan majerin kt roti burger pastu letakkan/tepekkan kat tepi kuali lempang leper tue..dah agak-agak cam 2 3 minit angkat pastu susun sayur-sayuran yg suda suci itu di atas roti. kemudian curahkan/titiskan sos cili dan mayonis sesuka hati anda....untuk pengetahuan awam aku ni suka sumua jenis sayuran, xkira lah sayur apa..klu rumput tue sejenis sayuran yang berkhasiat, da lme jugak aku makan..tapi aku bukan spesis kambing okie, aku spesis manusia /mamalia berdarah panas jer..

Tadaaa...Akhirnya, inilah burger yang suda siap di masak/ dilahap oleh aku....kat sini aku ada beberapa petua nak jadikan daging beger tue sedap/garing/melazatkan..(bajet ala-ala chef jer..erkk)
1. Belahkan daging burger yang  tadi tue menjadi dua bahagian setelah daging itu garing sedikit..
2. Bungkuskan/Letakkan dengan telur selepas daging burger itu masak/boleh dimakan.(waktu ni stok telur melor umah aku da abis, so xley nak letak ler..)
3. Letakkan sedikit serbuk kari + serbuk lada suluh + lada hitam + air perahan bawang merah semasa sedang memasak daging burger ni..kompom sedopp..

Harapan aku menaip entry ni ialah moga2x anak cucu cicit tahu membuat burger sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang lain seperti bantuan kedai burger depan umah atau Restoran McD..sekian..

p/s: agak-agak akan datang kalu aku dah ada anak + laki sendiri, kalu hidangkan burger hari-hari ok x??masak burger aku paling terer + master ckit..masak len-len mmg ke laut la jawabnya...sadis tol sape yg jadi bakal keturunan aku nty..huhuhuhu..

13 ulasan:

Citarasa Rinduan berkata...

terbaik..kak ayu suka burger resepi kamu..banyak sayur..


PS: tak jemulah bakal suami dan anak2..cuma depa muntah hijau sebab ari2 menu sama..heheheheh(gurau)

AfiQ berkata...

hamboooi!!! nmpak sedap beger nye! hehehehe.. =)

The Crow Empire berkata...

Berselere btol tgk burger tu. Menu ni dari air tangan Haliakentang ek? Best! Tapi jangan rase halia dah ler. keh3..

Rase kentang takpe. hehe..

(^____^)

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

citarasa R: yup..sayur kn bgus tuk kesihatan..ermmm, bio muntah ijau, jgn muntah darah suda la..hhehehehe

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

afiq: bkn nmpk sedap tp mmg sedap..hehehe

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

the Crow E:ytup..resepi dr air tgn+ kaki halia kentang..tp beger ni bukan perisa halia mahupun kentang yer,,hehe

mr delirium berkata...

LAPAR...LAPAQQQQ!!huehuehue:3

Amira Naddia berkata...

kenape tak letak halia dan kentang?
kenape bege ramly bukan bege hasan?
cam sedap..sedap ke? nak test sepuloh bijik buley dop?

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

mr delirium: lapaq??dah2x g crik mknan sne..hehe

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

amira: isy, ner ada beger letak halia kentang..
sbb bege hasan da abis, so pkai jelah bege ramly
sdap gak, nk try x?ley wat kn nty..hehe

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal berkata...

wow wow byk sayur ! xmkn sayur ! :P

Melati berkata...

tengok cili sos tu meleleh kat roti sedaaap jea nampak, kalau makan, uwaaahhh sedapnya, skang lapar dah

Takpelah kan kalau dia taknak…

Mana pasangan kita?

alexa yussida berkata...

pergh!rindu burger malaysia!!!:)