*-*

Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, 22 Oktober 2010

16 sx ke Atas


topik ini hari: PMS
Peringatan: kpd adk2 yg berumur 16 tahun ke bwh, sila dpt kn kebenaran dr penjaga anda tuk membca entry ini @ anda dilarang bca! g bca belog len=)


FAKTA dr Sumber yg boleh dipercayai..

Anda tahu apa itu PMS???
{klu tahu, anda mmg seorang pompuan! 10 markh bonus tuk exam nty k..tp jgn mintk aku, mintk kt lect korang..tp korang kne sebut nama aku 44x la dpn lect tue.., bru dia bg markh tue;p}
PMS is Premenstrual syndrome (PMS) (also called PMT or premenstrual tension) is a collection physical, psychological, and emotional sysmtoms related to a woman's menstrual cycle.
atau dlm bahasa lain iaitu senggugut bermaksud sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita.

Anda nak tahu x kenapa wujudnya senggugut ni?
PMS adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit di kalangan gadis remaja. Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan oleh sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”. (aku baru tahu psl ini..korang pn sme kn2?)

Tanda-tanda anda penghidap PMS:
§ perasaan amat sedih atau putus asa, kemungkinan membayang bunuh diri (suicide ideation)
§ perasaan tegang atau resah
§ serangan panik
§ perubahan perasaan, menangis
§ mudah terganggu atau marah berpanjangan, meningkat pertelingkahan interpersonal
§ tidak kisah atau tidak berminat dalam aktiviti harian dan hubungan
§ sukar menumpu perhatian
§ lesu
§ kemaruk atau peningkatan nafsu makan
§ sukar tidur, insomnia atau hipersomnia
§ perasaan "luar kawalan"
§ peningkatan atau penurunan nafsu seksual
§ peningkatan rasa bagi intim emosi
§ simptom fizikal: kembung, degupan jangung (heart palpitations), T*t** sensitif, sakit kepala, sakit sendi atau otot.
{ so kpd suami, duda, atok, pkcik, pkwe, bkal bergelar pkwe, adk lelaki, abg , ayah di luar sne, sila la memahami kaum wanita yg menghadapi tnda2 camni..lyn mereka elok2 k, cuba korang blnja diaorg beg Guess ke, bg keta lancer sebijik ke, kompom penyakit PMS diaorg ni akn ilang serta merta)
sgt stress ble kne pms ini..



FAKTA dr aku melalui pengalaman+pembacaan+percubaan...
Ermmm, aku turut menjadi mangsa penghidap PMS.huhu....salu nyer aku sakit pewoot yg teramat sgt smpai rsa nk buang pewoot ni jauh2x..pastu rsa nk mkn, ambk blk pewoot tue.(kalu la bley kn...) da mcm2 petua aku buat+amalkn+ ikot tuk ilangkn nyer tp petua yg plng berkesan skali ialah meletakkan benda pnas kt pewoot anda itu. Apa yg aku wat aku slama ni ialah aku ambk air pnas pastu letak dlm botol air pastu golek2 kn kt sekitar pewoot..insyaAllah akn reda PMS itu...b4 ni aku salu ambk pil pain killer+pnadol pink+pnadol activefast..tp slps bca kt 1 mjalah bhawa, pil2 ni akn membawa kesan sampingan pd jangka msa hadapan..trus aku nyah+buang+padam hasrat2 tuk mkn pil2 itu ketika aku mengalami+menghidap PMS..now, PMS aku da berkurangan ckit2x....dan aku berharap PMS ini akan ilang secepat mungkin...
teramat sakit!!mcm ni la keadaan aku+org2 senasib ngn aku
celoteh dari HK

Tiada ulasan: