*-*

Daisypath Anniversary tickers

Khamis, 4 November 2010

Selsema..oh Flu.. sgt baek tuk dikongsi

Memandangkan aku dilanda cecema (camni kot klu dak kcik ngade2 menyebutnya), so aku nk cite psal FLU or SELSEMA..bkn flu burung, ayam, babi ok, tp selsema manusia.

Fuh, selsema ini mmg menyakitkan..huhu

Korang tahu apa menatang selsema ni? 
Klu ada yg tatau, biar aku bgtau k, mnela kot2 ada yg tatau kn2..

Selsema ialah  jangkitan salur pernafasan atas, yang memberi kesan terhadap salur-salur hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh virus. Terdapat lebih dari 200 virus selsema. Jenis-jenis virus mungkin berbeza pada setiap musim. Antibiotik tidak akan menghapuskan virus-virus. Jangkitan-jangkitan itu akan hilang dengan sendirinya, kecuali jika terjadi jangkitan sekunder. Antibiotik mungkin dan hanya diperlukan apabila terdapat jangkitan sekunder. 

Menurut kajian yg dijalankan oleh aku, eh bkn aku, org2 pkar dlm kesihatan ni mengatakan bahawa purata kanak2x ber"selsema" ini adalah 6-12 kali dalam setahun, manakala org dewasa pula sebanyak 2 kali dalam setahun. Tp xtentu jgk, klu org dewasa yg mengalami allergic ni, mmg kerap kot terkena selsema..

Okie, ni plak petanda-petanda bg org yg menghidap selsema mcm aku:
  • sakit tekak (mmg tidak dinafikan, tekak aku tersangat sakit sebelum ni)
  • sakit kepala dan sakit badan
  • mata berair
  • demam (mungkin disertai rasa sejuk dan menggigil)
  • hidung berair (opkos la kn, ingus da tentu la byk..erkkk, geli2x)
  • hidung tersumbat
  • batuk
Ermm, ble aku kne selsema ni, aku nk la cepat baek + cecema tue nyah dr idup aku coz da byk wet aku membazir tuk beli tisu berkotak2..(nk pkai sapu tgn, mls plk nk membasuh nyer, so guna tisu amat mudah! hembus2x ingus, pastu buang..hehehe)

Besh nyer la, klu kita dpt camni kn2..agak2 korang berani x wat camni??


So inilah petua aku dpt dr "syeikh goggle" dan ternyata amat berkesan:
first step:   Ko tadah air dengan menggunakan tangan mcm ambk air wuduk tue..
2nd step:  Masukkn air ke dlm hidung
next step:  Membiarkan air itu di dalam hidung sehingga beberapa saat.
last step:   Hembus keluar air tue. dan ulangi perkara ini sebanyak 3 kali,,,

Jika mahu lbh berkesan, ikuti la petua seterusnya ini:
1) lakukan petua sebanyak 3 kali sehari terutama pas korang bgn2 tdo
2) Gunakan air suam
3) Air msti msuk kedlm pangkal hidung
4) Tahan air dlm hidung selama3 or 5 saat dan hembuskannya dgn kuat.
5) ketika melakukan petua ini, anda digalakkan membawa selawat sebanyak 3x..

ermm, camni la keadaan aku,,tp aku tade la buang tisu2 camtu..aku kn pembersih;p

Peringatan:
kpd sesiapa yg ada allergic or selalu terkena selsema, anda dinasihatkan utk tidak mencuba petua ini..sila dpt kn nasihat doktor yer..
petua di atas ditujukan buat sesiapa yg jarang2 terkena selsema cam aku...
lg 1, klu petua ini tidak berkesan kpd selsema anda, sila berjumpa doktor..(setakat ni, kes selsema aku berkesan ngan petua di atas, al-maklum la nk jmat kos idup)

OKIE..SELAMAT MENCUBA..

inilah pulak hidung aku yg terkena selsema..tp skrg ni suda sembuh tau..
alhamdullillah..abaikan pp yg kembung+mulut yg muncung cam itik tue..

 sekian..
babai.

6 ulasan:

Tutup Blog berkata...

moga cepat sembuh yer...
zura follow sini ya...
do follow me gak=)

Hunny berkata...

selamat petang CIkgu! Salam kenal:)

Tanpa Nama berkata...

gud info..tp sy ni mmg bukan kaki flu..alhamdulilah.dlm staun 2 bleh kira dgn jari bape kali sy selsema.hehe.

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

zurazari: teng's..da sembuh pn ni..i pn da folo2 u:)

Hunny: hi! nice to knowing u..keep in touch always k:)

d 4 dahlia: eh, awk sma ngn sy..taun 2010 ni, ni first time i kne selsema..huhu

hawa88 berkata...

ish ish ish...
ciannyer kwn shye neh...
get well soon k!
rjin2 mkan obat selesema...
^_^

Halia Kentang @ Annpaan berkata...

terima kasih zatie:)
syg kamooo!!
hehehe..
sy da sembuh da skrg ni..
ngee:)